fredag 2 september 2011

Ullhelg Hemsögården utanför Sollefteå

Ullhelgen börjad med att vi blev väl mottagna av Pernilla och henne dotter Natalie.
Katterna tyckte att Kardfloret var skönt att ligga på Här ser vi pernilla i färd med att elda under grytorna inför söndagens växtfärgning.


Se så många fina härvor växtfärgat garn vi hann med. 18 av dem är mina.







Jag när garnet lägges i en gryta med krapp.








Pernilla berättar om olika ullsorter vilka som är bra och mindre bra.



Denna helg kommer jag sent att glömma, fick lära mig så mycket om ull som jag inte visste tidigare.

Idag kommer någon......... till mig som jag tycker mycket om. Blir god mat i kväll och gott vin. I morgon är tanken att vi skall gå till skogen och plocka lingon och svamp. Vädergudarna har lovat fint väder.

I går kväll var jag till Sticklust på stickkafé, tänka att det finns så många trevliga kvinnor i Härnösand som är så duktiga på att sticka

Ha en fin helg kramar Elsy











3 kommentarer:

  1. Jag har inte färgat garn, men jag har tittat på en gång. Så intressant det är.

    Hoppas ni hittar mycket bär och svamp. Det ska ju bli fint väder, så ta med termos och smörgåsar... :)

    kram

    SvaraRadera
  2. Så roligt ni hade när ni färgade garn. Det är alltid lika spännande att se vilka färger garnet får i de olika färgbaden.
    Har du provat att färga garn med svamp?

    SvaraRadera
  3. Vilka minnen som kommer tillbaka när jag ser dina bilder. Har varit på växtfärgningskurs för många herrans år sen och sen stickades det för fullt. Min mor var också med men av någon anledning så fick hon bara blått garn. Blev nåt fel i tankeverksamheten, haha. Men kul hade vi när vi gjorde det.
    Hoppas du får en fin helg.
    Kram Elzie

    SvaraRadera

Jättekul att du hittat hit, lämna gärna en kommentar så jag kan besöka dig också!